onsdag 7 december 2011

Skuldfri sista januari - men ändå inte

Sista januari är jag skuldfri från minsa skulder på nästan 140000 kronor. Detta tack vare att mina nära och kära använder sparpengar samt tar egna lån till lägre ränta än MINA lån och betalar av mina lån fram till dess. Jag slipper med andra ord skuldsanering och det känns bra. Riktigt bra.

I utbyte måste jag som jag skrev tidigare ta mig till möten hos "Spelberoendes riksförbund" och andra stödföreningar mot spelberoende.

Andra åtgärder är att jag gett min familj fullmakter att kolla mina konton hos banken så ofta de vill vilket blir ett par gånger i veckan samt att jag har all post utom reklamen eftersänd till en familjemedlem så att de får koll på mig även den vägen, så ingen post eller räkning blir oöppnad eller obetald.

Jag har även tvingats ta bort onödiga kostnader: sagt upp prennumeration på veckotidning, sagt upp kabel-TV (internet fick jag dock behålla för att kunna sköta ärenden som att kolla busstider, e-post, läsa nyheter m.m. när jag får färre kanaler på TV:n i utbyte mot att min familj fick sitta med och titta när jag spärrade mig själv på alla de spelsajter där jag var medlem).

Och så här kommer jag att ha det ett tag. Ett bra tag framöver.

Jag vill här tacka min familj för stödet och att de tagit tag i mitt liv och hjälper mig på rätt köl igen, jag ska verkligen kämpa för att bli "spelfri" och jag har nu klarat mig 12 dagar utan spel. Visst, jag känner suget, men jag vill inte svika min familj igen nu när de hjälper mig.

Visst har jag fått höra att jag är en idiot och dum i huvudet som tagit dyra lån med över 30 procents ränta för att sedan SPELA bort pengarna, men de har rätt. De vill bara väl, för innerst inne vet jag ju att de älskar mig och de vara vill mig väl, annars hade de inte ställt upp på detta vis.

Så jag kommer att vara skuldfri på mina dyra lån den sista januari - men inte till min familj, till dem kommer jag att stå i skuld i många år framöver.

Fattiga Lappen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar